Fit?

Voor alle Nederlandstalige roeiers. Heb je een vraag of wil je iets kwijt?
Hier kan het.
Tyn
10k Poster

Post by Tyn » July 31st, 2006, 8:20 am

Heb je 'm alweer inelkaar?
lijkt mij lastig met dat stiek en de ketting om dat weer juist in elkaar te zetten, ik zou er niet zo snel aan beginnen.

Damper op 3
geeft bij mij een Df van 91,
maar dan zit er wel een c-breeze op

Dus die 96 van jouw lijkt mij laag, er zal wel een hoop stof in zitten.

Denk er aan dat je de as van het flywheel niet met olie mag smeren, heb ik ergens gelezen, mag alleen met wat vet.

Succes
Tyn

M42H

"We keep you alive to serve this ship. So row well and live."

"Nobody move! I've dropped me brain!"

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » July 31st, 2006, 8:25 am

JA weer in elkaar, alles goed schoongemaakt Drag blijft nagenoeg gelijk..
Ga dadelijk een 10K proberen, eens kijken of het gaandeweg weer zwaarder wordt, net effe geprobeerd maar merk vooralsnog geen verschil...

Dat van die olie zit me dwars, ik heb een paar maanden geleden WEL eens wat olie gespoten in de as van het vliegwiel...
Ik kom daar alleen niet meer aan en durf dit niet te gaan openmaken!!!
Zoals ik al eens zei, lijkt het of gaandeweg het roeien het steeds zwaarder wordt, en kan het zijn dat mijn olie gaat stropen!!..

Shit dat wist ik ook niet....
Aan iedere Quercus hangt een eikel!!

2 Km PR 6.52,4

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » July 31st, 2006, 8:26 am

ps, het verschil in drag, kan ook liggen aan de plaats war je zit..
Ik zit sowiezo op zolder en in Zuid Limburg waardoor ik denk dat ik hoger zit, heb ooit gelezen dat dit verschil (miniem) kan maken..

Had ik maar van die olie gelezen, want ik heb het gevoel dat mijn probleem daar zit.

2 Km PR 6.52,4

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » July 31st, 2006, 8:37 am

Heb destijds een teflon spray gebruikt zie ik, speciaal voor machien onderdelen die draaien, dus het leek me geen kwaad te kunnen.
Heb de vraag eens gesteld aan C2 of het een optie is om de assen open te maken en schoon te maken.

Grtz

2 Km PR 6.52,4

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » July 31st, 2006, 8:37 am

Oaktree wrote:ps, het verschil in drag, kan ook liggen aan de plaats war je zit..
Ik zit sowiezo op zolder en in Zuid Limburg waardoor ik denk dat ik hoger zit, heb ooit gelezen dat dit verschil (miniem) kan maken..

Had ik maar van die olie gelezen, want ik heb het gevoel dat mijn probleem daar zit.
Als dat het probleem zou zijn is er gelukkig niet veel aan de hand. Goed schoonmaken en de juiste olie erop en klaar is Kees. :)

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » July 31st, 2006, 9:06 am

Ik hopp het, durf alleen niet de assen open te maken, eens effe afwachten wat C2 zegt...

Net 5 K gedaan, voluit kwam tot een spli van 2.06, belachelijk, mijn PR op die afstand is iets van 17 minuut....maar dat is wel al een tijd geleden.. :wink: Net zoals Pieter ben ik wat terug gegaan in tijden toen ik drie jaar geleden op water ben gaan roeien..maar dan nog moet ik altijd iets onder de 18 minuut kunnen doen, als ik voluit ga....
Mijn hartslag was binnen de minuut onder de 100 spm, dus daar is niets mis mee!!!

2 Km PR 6.52,4

Tyn
10k Poster

Post by Tyn » July 31st, 2006, 10:50 am

Dat van je hartslag snap ik niet.

Is dat na een minuut roeien of een minuut na roeien?

Ander Idee:

Is je techniek erg veranderd??

Nog een idee:

Het kan zijn dat de DF niet goed wordt weergegeven,

Ik heb na het lezen van een plan van jurgen ( onze duitse vriend, the german asnwer )

de cover van het flyweel gehaald om een drag te krijgen van ongeveer 300,
de pm3 gaf slechts iets aan van 97,
dit kan niet kloppen toch??

Ik vind je probleem intrigerend, vandaar al de ideeen!

Happy rowing!
Tyn

M42H

"We keep you alive to serve this ship. So row well and live."

"Nobody move! I've dropped me brain!"

tomhz
2k Poster

Post by tomhz » July 31st, 2006, 11:50 am

Oaktree wrote:ps, het verschil in drag, kan ook liggen aan de plaats war je zit..
Henry,

300meter hoogteverschil zorgt voor een verandering van de dragfactor van 3%. Dus dat kan het verschil tussen 96 en 93 verklaren. Maar het is niet waarschijnlijk want de effecten van hoeveelheid stof en nabijheid van meubels zijn groter.
Maar het belangrijkste is: de PM2/3 houdt altijd rekening met de drag factor en meet gewoon het geleverde vermogen.

Tom

tomhz
2k Poster

Post by tomhz » July 31st, 2006, 12:00 pm

Oaktree wrote: Net 5 K gedaan, voluit kwam tot een spli van 2.06, belachelijk, mijn PR op die afstand is iets van 17 minuut....maar dat is wel al een tijd geleden.. :wink: Net zoals Pieter ben ik wat terug gegaan in tijden toen ik drie jaar geleden op water ben gaan roeien..maar dan nog moet ik altijd iets onder de 18 minuut kunnen doen, als ik voluit ga....
Henry, is het met je hoofd nog wel goed? :lol: :lol: :lol:

Je PR op de 5K is toch niet in de 17 minuten? Ik hield je tijden altijd een beetje bij: bij 5 en 6 km was je een half minuutje sneller. Op de 10k t/m HM waren we ongeveer gelijk. Je snelste tijd sinds mei 2005 is toch 18:36?
Dan is je pace nu toch nog 14 sec langzamer. Inderdaad fors. Maar ik schat dat minstens 5 seconden hiervan komt door de warmte in combinatie met minder tijd op de roeiergometer zitten.

Tom

tomhz
2k Poster

Post by tomhz » July 31st, 2006, 12:02 pm

Oaktree wrote: Zoals ik al eens zei, lijkt het of gaandeweg het roeien het steeds zwaarder wordt, en kan het zijn dat mijn olie gaat stropen!!..
Dan zou je eens direct na een training de DF moeten meten. Als dit hoger is dan aan het begin van de training heb je kans dat die theorie van de olie klopt.

Tom

tomhz
2k Poster

Post by tomhz » July 31st, 2006, 12:09 pm

Oaktree wrote: Om een 500 M te doen, weet ik niet of dat veel zegt over het wel of niet functioneren, omdat ik sterk (en ik voel me voor de rest ook OK, ook bij andere sporten) genoeg ben om dit 500 meter vol te houden..
Daarom juist. Als er iets fout zit in de electronica of software van de PM3 dan zal hij ook op de 500m zoveel langzamer meten. Als je wel in de buurt komt van een goede 500m tijd, dan weet je eigenlijk wel zeker dat het aan je eigen fysiek of techniek ligt waardoor je vooral op langere afstanden veel inlevert.

Tom

Oaktree
500m Poster

Post by Oaktree » July 31st, 2006, 2:41 pm

tomhz wrote:
Oaktree wrote: Net 5 K gedaan, voluit kwam tot een spli van 2.06, belachelijk, mijn PR op die afstand is iets van 17 minuut....maar dat is wel al een tijd geleden.. :wink: Net zoals Pieter ben ik wat terug gegaan in tijden toen ik drie jaar geleden op water ben gaan roeien..maar dan nog moet ik altijd iets onder de 18 minuut kunnen doen, als ik voluit ga....
Henry, is het met je hoofd nog wel goed? :lol: :lol: :lol:

Je PR op de 5K is toch niet in de 17 minuten? Ik hield je tijden altijd een beetje bij: bij 5 en 6 km was je een half minuutje sneller. Op de 10k t/m HM waren we ongeveer gelijk. Je snelste tijd sinds mei 2005 is toch 18:36?
Dan is je pace nu toch nog 14 sec langzamer. Inderdaad fors. Maar ik schat dat minstens 5 seconden hiervan komt door de warmte in combinatie met minder tijd op de roeiergometer zitten.

Tom
Je hebt gelijk Tom, was in de war met de 10K...Maar 18 minuten met echt voluit gaan moet toch lukken normaal gesproken...
Is nog altijd een verschil van ruim 12-13 sec per 500 m....
En dat kan echt niet...

Zoals ik al zei, duurlopen doe ik wel in een voor mijn doen goede tijden...en ook op 11steden had ik supertijden....

Weet het ook niet meer, mischien heb ik inderdaad wel een slag van de molen gekregen....

2 Km PR 6.52,4

Heaviestuser
500m Poster

Post by Heaviestuser » August 1st, 2006, 10:31 am

Op sportscholen worden de ergs helemaal nooit schoongemaakt, voorzover ik weet. Een instructeur vertelde mij dat.

De erg, waar ik meestal op zit, piept behoorlijk. :roll:
Heaviestuser

Easy does it
---------------
1:43:0 500M
3:39:9 1K
7:40:9 2 K
20:11:2 5 K
25:30:9 6 K
44:04:7 10 K
1:39:3 HM

Lifetime 4,163,758 meters

Oaktree
500m Poster

Wat ik al dacht

Post by Oaktree » August 2nd, 2006, 8:18 am

Heren, wat ik dus al dacht een aantal maanden lang is dus toch waar...
Er is niks mis met mijn gesteldheid, ik heb vanochtend op een zelfde C2 model D geroeid, met dezelfde dragfactor ingesteld en wat blijkt? Met 2 vingers in de neus kan ik nu wel tussen de 2.05 en 2.08 roeien..Iets wat ik op mijn eigen ergo alleen kan doen, alsof mijn leven ervan af hangt en dan houd ik het ook niet lang vol..

Ik kreeg op die andere ergo, makkelijk 2.00 rond gedraaid, iets wat me thuis gewoon niet lukt..
Tom ik heb die 500 meter test ook nog gedaan, en mijn best tijd ooit is 1.31.9, maar 1.48 was nu echt maximaal!!

Er zat ruim 10-15 seconden verschil in...
Ik ben dus toch niet gek!!! en zou oud ook weer niet!! :wink:

Ik kon me al niet voorstellen dat mij gevoel me zo bedroog omdat ik na bijna 11 duizend kilometer wel zou moeten weten hoe de ergo aanvoelt...
Natuurlijk zal mijn eigen fysiek wel iets schelen, maar het verschil was simpelweg te groot...

Ik heb C2 (Oscar) geinfomeerd en wacht maar eens af wat zei zeggen hierover.
Het zou kunnen zijn dat er in de assen iets niet goed is, ik heb daar eens gespoten met een teflonspray om alles te smeren, al zeggen deskundige dat dit geen kwaad zou moeten kunnen!!!!

Ik durf eerlijk gezegd niet zondermeer de assen erui te halen om schoon te maken..

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee.....

Grtz
Henry

2 Km PR 6.52,4

hjs
Marathon Poster

Post by hjs » August 2nd, 2006, 10:03 am

gelukkig maar, hoewel je nu wel met een c2 zit die niet doet wat ie moet doen.

Post Reply